15 lipca 2015

...Zakopane cz.5. Kolej na Gubałówkę...

...budowę kolei linowo-terenowej rozpoczęto w lipcu, a zakończono 20 grudnia 1938 roku, po zaledwie 168 dniach budowy.


Od 20 grudnia 1938 roku, kiedy to nastąpiło oddanie kolei do użytku – stała się ona najpopularniejszym tego typu urządzeniem w Polsce, a Gubałówka – jednym z najbardziej znanych i lubianych miejsc. 

Popularność tego środka transportu przejawiła się już w pierwszym roku eksploatacji - do września 1939 r. kolej przewiozła, 170 tys. osób.*
...bilety...
...to tyle z kart historii Gubałówki, szybko wracamy do teraźniejszości i ustawiamy się w kolejce po bilet do żółto-niebieskiego wagonika...

...chwilę czekamy na zapełnienie się jego wnętrza. Oczywiście 3xlelek - niczym Japończyk - ustawia się przy szybie, aby wszystko obfocić milion-pińcet-razy (znam kogoś z blogowego świata, kto też tak ma) bo a nuż jakieś zdjęcie nie wyjdzie a przecież W-I-D-O-K-I zapierają dech w piersiach...

...ruszamy...


...wjechaliśmy i co dalej? No cóż...dla wielbicieli pieszych wędrówek jest to dobre miejsce wypadowe choćby szlakiem papieskim na Butorowski Wierch. Dla mnie jest to najlepsze miejsce na podziwianie panoramy całych polskich Tatr, Zakopanego, Podhala oraz po raz kolejny wykonywania setek zdjęć...


...dopiero kiedy spotkaliśmy stado owiec to poczuliśmy klimat gór...


...kramów i kramików na Gubałówce multum. Zapchane to wszystko towarem różnej maści od ludowej po chińszczyznę. Wyroby regionalne mieszają się z koszulkami Ronaldo, kubkami FC Barcelony czy węgierskim przysmakiem - spiralnym ziemniakiem. Komercja...opanowała i to miejsce...szkoda. Powoli wracamy do wagonika, który wiedzie nas trzysta metrów w dól...ku Krupówkom...


* - u źródeł (tekst i foto): http://www.pkl.pl/gubalowka/Gubalowka/Historia

...wcześniejsze wpisy z pobytu w Zakopanem: