1 lipca 2014

...Caesium - przydatny program...

...dzisiaj, jako Wujcio Dobra Rada, chciałem zainteresować Was programem do kompresji grafiki Caesium. Program ten używam na co dzień podczas obróbki zdjęć prezentowanych na stronie firmowej. Podczas konserwacji strony udało mi się zmniejszyć jej rozmiar (w większości zdjęcia) z 2 GB do około 800 MB...

...Caesium jak już wspomniałem jest narzędziem graficznym służącym do zmiany rozmiaru (wagi) zdjęcia nawet do 90% bez znaczącej utraty jego jakości. Program jest prosty w obsłudze a do tego darmowy. Najlepiej sprawdza się przy redukcji rozmiaru plików graficznych (jpg, png i bmp), które następnie zostają umieszczone w portalach społecznościowych. Zatem bardzo dobrze sprawi się podczas umieszczania zdjęć na blogu, gdzie niestety jesteśmy obwarowani ograniczeniami (jeśli się nie mylę 1GB) na przechowywanie zdjęć...

...sam program można pobrać ze strony producenta: caesium.sourceforge.net/, w dziale Download. Do wyboru mamy dwie wersje: z instalatorem i portable. Sprawdziłem obie wersje i stabilniejsza wydaje mi się wersja z instalatorem. Po kliknięciu na Download mamy do wyboru dwa serwery (Mirror 1 i 2) z których możemy pobrać program...

...instalacja tego programu przebiega standardowo, więc opuszczę ten etap. Najważniejszym elementem jest ustawienie opcji kompresji i wyznaczenie folderu gdzie będą zrzucane przetworzone pliki...

...okienko programu Caesium...
1 - ustawienia jakości zdjęcia,
2 - ustawienia dla wszystkich,
3 - format pliku JPG, PNG, BMP,
4 - ustawienia programu
...ustawienia pozostawiłem bez zmian i smiga...

...następnie tworzę sobie folder, np. Compress, a w programie ustawiam do tego folderu ścieżkę (klikam na ikonce - 4). W otwartym oknie Preferences wykonuję następujące kroki...

...okienko Preferences...
1 - zaznaczamy opcję Use a default output directory if none is specified,
2 - klikamy na ... i wskazujemy na nasz folder
(w moim przypadku znajduje się on na dysku D:),
3 - klikamy na OK.

...konfiguracja już za nami. Sama kompresja przebiega następująco...

1 - przeciągamy zdjęcia w białe pole,
2 lub 3- klikamy aby zacząć kompresję zdjęć

...w zależności od ilości plików kompresja może trwać od kilku do kilkudziesięciu sekund, na koniec otrzymujemy następujące informacje...

1 - rozmiar zdjęcia przed kompresją,
2 - rozmiar zdjęcia po kompresji
3 - współczynnik kompresji,
4 - okienko po zakończonej kompresji
z informacją o ilości kompresowanych plików,
wstrzymanych plikach i błędach podczas procesu kompresji,
czasie  i zaoszczędzonym miejscu. Klikamy na OK,
5 - miotełka czyści listę i można przeciągać kolejne pliki. 

...w programie można dodatkowo jeszcze określić rozmiar obrazków korzystając z opcji Resize (pierwsze okienko) jednak sądzę, że większość z nas korzysta z Picasa i stamtąd eksportuje zdjęcia z opcją rozmiaru 800x600 lub innym, dlatego ograniczyłem się do samej kompresji...

...mam nadzieję, że owy mały program przypadnie komuś do gustu a opis pracy w nim jest dość czytelny...

PS. ...dla ułatwienia folder Compress mam na dysku D, jednak utworzyłem sobie do niego skrót na pulpicie... ;))