20 maja 2013

...wilczomlecz białounerwiony...

...jakiś czas temu pytałem się was co to za roślina? Ową roślinkę przyniosłem z pracy, gdzie jest jej od groma i ciut ciut. Każdy dział, każde biuro usiane jest tymi roślinami. W jednych pomieszczeniach rośnie ogromne, w innych marnieje w oczach. Dodatkowo nikt w pracy nie wiedział co to i jak to się hoduje. W domu też z nią było różnie, to gubiła liście, to wypuszczała, nawet kiedyś zakwitła, ale nadal byłem zielony jak natka pietruszki i nie wiedziałem czy te jej fochy to dobrze czy źle...

...w końcu miarka się przebrała i na blogu umieściłem jej foto. Na odpowiedź nie musiałem czekać długo (jesteście wspaniali). Pierwsza trafną informację udzieliła (fanfary) Pantera podsyłając mi link. Dzięki Pantero, ja siedziałem sporo w necie, ale nie znalazłem punktu zaczepienia gdzie szukać informacji...

...zatem ogłaszam wszem i wobec, że roślina owa nazywa się wilczomlecz białounerwiony i pochodzi z Madagaskaru. Nie z filmu, tylko z takiej wyspy po prawej stronie Afryki, he he he. Niestety nie jest to kroton. Apropo ową roślinę, kroton, też miałem i wyłysiał, ale to chyba mój klimat mu nie sprzyjał, he he he...
...kroton...
kwiaty-swiata.blogspot.com

...wilczomlecz białounerwiony...

 ...zacząłem szukać w necie informacji o hodowli wilczomlecza i muszę powiedzieć, że krucho. W końcu natrafiłem na encyklopedię kwiatów i z niej zaczerpnąłem wiedzę , która poniżej prezentuję...


...wilczomlecz białounerwiony (Euphorbia leuconeura) – gatunek sukulenta należący do rodziny wilczomleczowatych. Występuje w stanie dzikim w Afryce (na Madagaskarze). Roślina trująca, zawiera trujący sok mleczny.

Stanowiskona wilczomlecz dobrze wpływają bezpośrednie promienie słoneczne. Jeśli dostarczymy roślinie za mało światła może doprowadzić to do zahamowania jej wzrostu, a nawet do jej zamierania.

Temperaturanajlepiej odpowiada mu temperatura 25 st. Celsjusza  wrażliwa jest na przeciągi. Zimą powinniśmy zapewnić jej temperaturę nie mniejszą niż 16 st. Celsjusza.

Podlewaniepodlewamy obficie, przed kolejnym podlewaniem ziemia w doniczce musi jednak przeschnąć. Nie zaszkodzi nawet kilkudniowa przerwa w podlewaniu i pamiętajmy by nie przesadzić. Wilczomleczu nie zraszamy.

Nawożeniew okresie wiosny i lata do nawożenia używamy mieszanki do kaktusów i nawozimy go co miesiąc.

Podłoże i przesadzeniedo przesadzania używamy mieszanki ogrodniczej również do kaktusów. Przesadzamy tylko te rośliny, które są bardzo rozrośnięte. Konieczny jest też drenaż na dnie doniczki. Starsze wilczomlecze potrzebują jedynie corocznej zmiany wierzchniej warstwy ziemi w doniczce. Robimy to wiosną. Z uwagi na to, że Wilczomlecz rośnie szybko i osiąga duże wysokości może być potrzebne podpieranie go. Wystarczy do tego zwykły kijek bądź kijek bambusowy.

PS. Z tego co wyczytałem to ta roślinka strzela nasionami, niestety nie dane mi było tego zauważyć...